Picture

Med mad og mudder

De mudrede gummistøvler er netop blevet parkeret i isolation kælderrummet, klar til næste år, festivaltøjet er blevet smidt i vaskemaskinen og (urin)støvet er vasket ud af håret. Endnu en festlig Roskilde Festival er overstået. 4 dage fyldt med uforglemmelige minder, musik og faktisk ret god mad, og en enkel fadøl (måske flere).

Jeg må nok erkende at jeg stadig ikke er hardcore festivalgæst, som vælter hegn og spiser dåseleveropsteg morgen, middag og aften. Det passer mig derfor rigtig godt at festivalen over de seneste år på madfronten har vokset sig stor og nu har en masse at byde på.

Desværre kunne jeg ikke nå at deltage i alle madarrangementer, men det blev en god portion.  Blandt andet Mad+Mediers Food Walk i skønt regnvejr, en NaCl pop-up inkl. tømmermænd og et besøg hos de grise-glade Nose2Tail, som til daglig driver en populær madbodega i Kødbyen.

 

Picture

Morgenkaffe

Mad+Medier havde i samarbejde med Roskilde Festivallen arrangeret en såkaldt Food Walk fredag formiddag. Her var alle inviteret. Ca. 25 morgenfriske, stortset alle kvindelige, madkommunikatører havde trodset regnvejret og fundet frem til området omkring Gloria, hvor også flere af Festivallens madarrangementer holdt til. 

  Her bød den mobile kaffebar, CoffeeCow på formiddagskaffe og koklokker, og det faldt på et tørt sted.
“Mmmmm god kaffe” lød det var de fremmødte. 

Dernæst var der kort intro ved flere betydningsfulde personer, blandt andre Mikkel Sander, projektleder for madstrategi på Roskilde Festivallen. Mikkel fortalte om hvor stort et fokus der fra i år og tre år frem er sat på mad. Mad har desværre ikke første priotet, det har musikken. Med med 3 millioner måltider på 11 dage, er det uhyre vigtigt at strategien er på plads. 
Det er derfor helt synligt at der et stor fokus på blandt andet bæredyge råvarer, begrænsning af CO2, fair trade og fremfor alt at skille sig ud fra mængden og være et forbilled for alle de europæiske musikfestivaller. Med 135 madboder er det umuligt at undgå madspild, derfor er der igang et madspilds-projekt. Umiddelbart efter festivallen går en gruppe frivillige igang med at producere mad af det spild som der har været, det fryses derefter ned og anvendes senere af blandt andre Kirkens Korshær.Picture

Pop-ups

I år blev der afholdt 6 pop-up restauranter, konceptet er særligt kendt i København hvor de populære arrangementer afholdes forskellige steder i byens rum. Ofte bare for én aften med få gæster, som alle vil få en helt særlig intim oplevelse. Rødder, Nose2Tail,

NaCl var blandt dem som afholdt pop-ups, og til priser hvor alle kan være med. I forbindelse med Food Walk besøgte vi holdet fra NaCl som var igang med forberedelserne, der var hektisk i det lille mobile køkken. Kokken Lars Lundø gav en kort introduktion omkring hvem NaCl er. I NaCl går det primært ud på at lave den slags mad som man ikke får lov til på de fine Michelin restauranter hvor de fleste af medlemmerne arbejder. Det er en legeplads og hvor gæsterne får lov til at lege med. “Det er derfor ikke usansynligt at man kan få serveret 4 deserter hvis vi nu lige har lyst til det” fortæller Lars Lundø. 

Picture

Nose2Tail

Et andet pop-up fænomen Nose2Tail på Roskilde havde sat deres gris i centrum. Som tidligere skrevet så holder de glade drenge til i
Kødbyen, her er konceptet at alt fra grisen bruges. På festivalens anden rigtige dag afholdt Nose2Tail en workshop i hvordan grisen parteres, og den selv samme gris ville indgå i lørdagens menu.

De fremmødte gæster fik masser af gris for pengene. Den lækre gris gik flere gange, måske var det lige før at de fik for meget?


Forretterne var yderligere serveret med luksus grøntsager fra Lammefjordens ubestridte mest kendte bondemand, Søren Wiuff som også havde taget en masse lækre sommermodne jordbær med, naturligvis gravet op af jorden tidligere på dagen. Mums!