Noma, skal vi lege?
”Fødevareproducenter, som ikke kan levere volumen til national distribution, er uinteressante for Irma. Dem gider vi simpelthen ikke røre ved.” Citatet er Steen Haubjergs, Irmas varechef for frugt, grønt og brød, og det stammer fra Spiselivsbloggeren Rasmus Holmgårds indlæg om Irmas manglende interesse i at arbejde med lokale råvarer og producenter, der ikke kan levere til hele kæden, som han skrev på baggrund af en konference på Fødevarevidenskab på KU Life, som Steen Haubjerg deltog på.
Alt i alt må man sige, det er en lidt desillusionerende udmelding fra landets eneste supermarkedskæde, der entydigt i sin kommunikation altid slår sig op på kvalitet, kvalitet og atter kvalitet. Men også en noget spøjs udmelding, der står i skærende kontrast til 1) Irmas erklærede målsætning om at ville være ’supermarkedernes svar på Noma’, som Haubjerg selv formulerede det på selvsamme konference, 2) Irmas egen adm. direktør Alfred Josefsens udmelding på en workshop om fremtidens supermarked i efteråret 2009 om, at Irma bestemt vil arbejde i retning af at føre varer fra små producenter, og at kunderne derfor må ’acceptere tomme hylder engang imellem.’

Kontrol eller lokale varer
Indlægget har affødt en vældig debat, som Steen Haubjerg også har deltaget i med et enkelt indlæg, hvori han redegør for, at han føler sig fejlciteret (uden dog at redegøre konkret for hvorledes Rasmus har fejlciteret ham). Han skriver, at Irma med sine 85 butikker ikke kan arbejde med de helt små lokale producenter, ’fordi vi er en kæde, som ønsker at sælge til alle. Fordi vi ønsker at have styr på kvaliteten. …’ Hvilket har affødt endnu mere debat, bl.a. med et sobert indlæg fra Rasmus Holmgård selv, der påpeger, at man ikke både kan afvise at ville arbejde med små producenter og samtidig ville profileres som værende komplet kompromisløs ligesom Noma. Rasmus beder endvidere Steen Haubjerg, der om Irmas Frugt og grønt-afdeling på deres site fremhæver ’Spisekvalitet, nytænkning og nysgerrighed’ som nogle af de ’nøgleordene, der præger frugt og grønt hos Irma’, helt konkret om at knytte en kommentar til det faktum, at hans udmelding står i skærende kontrast til hans egen direktørs udmelding om at tomme hylder indimellem må være ok, hvis det er det, det kræver at kunne sælge varer fra de helt små producenter.

Kære Irma, vil du ikke nok svare?
Og her har vi så problemet. I skrivende stund er det 10 dage siden, Steen Haubjerg skrev sit indlæg i debatten, og lige så mange dage siden Rasmus Holmgård svarede og gav ham mulighed for at uddybe sagen og afklare eventuelle misforståelser. Vi på Spiseliv har sammen med Rasmus Holmgård og alle de andre, der har fulgt ivrigt med i debatten, ventet og ventet. Ventet på at Irma ville udrede trådene. Nu er vi - Spiseliv - blevet trætte af at vente og har ringet til Irma for at få en kommentar fra enten Alfred Josefsen eller marketingchef Gitte Matzen eller Steen Haubjerg selv, men desværre indtil videre uden held. Sagen er, at vi jo godt kan lide Irma og meget nødigt vil ændre opfattelse på det punkt, for hvor skal vi så handle? Så kære Steen Haubjerg, på Irmas hjemmeside skriver du, at jeg (og alle andre, går jeg udfra) er velkommen til at kontakte dig, hvis jeg ønsker en dialog om nye varer, og ja, det gør jeg. Jeg, Rasmus og en hel masse andre, der med hud og hår går op i den mad, de spiser, og hvordan og hvorhenne de køber den, ønsker en dialog, vi venter og venter på dig og på Irma, vil I ikke nok være venlige at svare?

Vil I eller vil I ikke benytte jer af fødevareproducenter, der ikke er i stand til at levere til hele kæden?

Og hvis I ikke vil, hvordan kan vi så forbinde det med ønsket om 'at være supermarkedernes svar på Noma'?