Ifølge Forbes Magazine har Groupon, som var først med konceptet i USA, givet baghjul til giganter som Amazon, eBay og Google ved at være det hurtigst voksende selskab nogensinde. Så der er ikke noget at sige til, at mange prøver at kopiere forretningsmodellen, hvor der hver dag udbydes et tilbud via et nyhedsbrev og sociale medier, og på 24 timer skal tilstrækkeligt mange købe en rabatkupon for at aktivere tilbuddet, som typisk har en tidsbegrænsning på et par måneder.

Identiske forretningsmodeller
Siden lanceringen af Twoforone i april 2010 er ikke færre end fem nye rabatkoncepter kommet til verden. Først kom Downtown, siden Sweetdeal, og nu har også SaveMyDay, My2Day og den danske version af Groupon meldt sig på banen. Fælles for mange af dem er, at de har de store mediehuse i ryggen. Og så er forretningsmodellerne i øvrigt fuldstændig identiske med det amerikanske forbillede.

Hos Twoforone, som netop har sendt 2011-versionen af rabatbogen på gaden, ryster man ikke i bukserne, for deres koncept er helt anderledes end de andre, hvis man skal tro forretningsudvikler Roberto Meza.

”For det første er vi de eneste med en fysisk bog, hvor alle de andre udelukkende er online. Vores rabatter gælder i et år, hvor det for de andre rabatkoncepters vedkommende er meget kortere, typisk to måneder. Man kan sidde i ro og mag og beslutte sig for, hvilke tilbud man vil gøre brug af, frem for at skulle træffe et forhastet valg, fordi mange af de andre rabatkoncepters tilbud udbydes i begrænset omfang. Jeg tror, det stresser brugerne, og det skaber ikke den samme loyalitet, som hvis man har tid til at sætte sig mere ind i, hvad det er for en slags sted, inden man besøger det.”

Han fortæller, at den første udgave af Twoforone er blevet rigtig godt modtaget, og at erfaringer fra England og USA, hvor tilsvarende koncepter findes, viser, at op mod 90% af dem, som én gang har købt bogen, køber den igen, når en ny udgave udkommer.

”I år har vi desuden kunnet bygge på det fundament, vi fik skabt sidste år, og det har været meget nemmere at sælge konceptet nu, hvor flere kender os. Det betyder, at kuponernes værdi i år er væsentligt forøget. Sidste år tilbød nogle restauranter fx to glas cava for éns pris – men er det nok til at få folk til at ændre adfærd? Det tror jeg ikke. I år har vi stillet som krav, at restauranterne som minimum skal tilbyde to-for-én på en hovedret, en buffet eller en 3-retters menu. Det er naturligvis til gavn for brugerne, men også for restauranterne selv, fordi det bidrager til at skabe loyalitet, når folk har en god oplevelse.”

"I år har vi stillet som krav, at restauranterne som minimum skal tilbyde to-for-én på en hovedret, en buffet eller en 3-retters menu. Det er naturligvis til gavn for brugerne, men også for restauranterne selv, fordi det bidrager til at skabe loyalitet, når folk har en god oplevelse.”

Større rabatter giver større effekt
Og det er heldigvis blevet positivt modtaget af flere af dem, der var med i den første udgave af Twoforone.

”I 2010-udgaven af bogen gav vi ikke så store rabatter, men der har alligevel været folk forbi med kuponer hver uge. At være med i Twoforone er god markedsføring for os, fordi folk kan sidde i ro og mag derhjemme og bladre i bogen og beslutte sig for at gå ned til os. Derfor giver vi i år nogle bedre tilbud, fx på menuer, og jeg forventer en endnu større effekt med den nye bog,” siger Sylvain Codron fra sushirestauranten Sushitarian.

For restauranterne er gevinsten altså først og fremmest billig markedsføring. Hos Twoforone er det gratis for restauranterne at være med, fordi indtægten til firmaet bag hentes via salg af bogen, som i 2010 kostede omkring 300 kr., mens 2011-udgaven sælges for 495 kr. De andre rabatkoncepter tager ifølge Roberto Meza kommission fra restauranterne – vel at mærke af en pris, der i forvejen er mindst 50% lavere end normalprisen, og han mener, at der derfor er en meget lille gevinst at hente for dem.

”Vores model er bedre for restauranterne. På den korte bane, fordi de ikke betaler for at være med, men får kunder i butikken også på tidspunkter, hvor der måske ellers er stille – kunder, der måske kommer igen eller bruger lidt flere penge på en god flaske vin. På den lange bane kan det, at gæsterne får kendskab til stedet, bidrage til at opbygge langvarige relationer,” siger Roberto Meza. 

Skaber loyalitet
Han betegner Twoforone som en medlemsklub for dem, der ejer bogen, og af samme årsag får man i år et plastickort med i købet, som giver yderligere rabatter udover de 528 tilbud fra 264 samarbejdspartnere, som er at finde i bogen.

”Det bidrager til at skabe loyalitet, og det er især der, vi skiller os ud,” som Roberto Meza siger.

Ud over to-for-én tilbud på restauranter, caféer og barer, findes der tilbud på wellness, hoteller og mange andre aktiviteter, primært i København, men også i resten af landet i den nye udgave af Twoforone. Bogen koster 495 kr. og kan købes i Bog & Idé, BOGhandleren, Arnold Busck og Bøger & Papir eller på TWOFORONEs egen hjemmeside.