”Vi har godt set at der er blevet sat rigtig mange cykelstativer op inde på pladsen”, siger Jesper Schneider, der bestyrer Stempel Bar & Kitchen, som i 4 år har ligget på hjørnet mellem Istedgade og Enghave Plads. Herfra har han og hans gæster en imponerende udsigt udover de nylagte fliser, der til efteråret kan betrædes og for første gang i 10 år gør pladsen gangbar for andre end metroarbejdere og gravemaskiner. For i foråret blev det grønne hegn taget ned og pladsen blotlagt, så man atter kan beskue en af Vesterbros største og mest ikoniske pladser. Boligkareerne står skulder ved skulder i røde farver. En nuance, som metroens designere har lovet også vil blive spejlet nede metroen. Hver station får nemlig sit helt eget særpræg. Og på Enghave Plads er det altså arven fra de høje bygninger, der i starten af 1900-tallet blev bygget for at rumme den eksplosive vækst af borgere, som strømmede til byen for at deltage i industrialismens tidsalder, der kommer til at præge metroperronens udseende.

Spisestederne bidrager med lokalt liv og stemning

Men tilbage til cykelstativerne. Et af skræmmescenarierne for mange af de spisesteder, der ligger opad metrostationerne er nemlig, at pladserne kommer til at flyde med jernheste, og indvirke på områdernes samlede udtryk. Og bekymringen siger noget om den investering, som cafeér og restauranter, der ligger opad metroerne, gør i lokalområdet i form af stemning, økonomi og æstetik: ”Det var da en del af vores strategi, at vi vidste, vi skulle ligge opad et grønt metrohegn, da vi åbnede”, fortæller Jesper. ”Det var en del af forretningsplanen, og det har da været hårdt. Vesterbro er fuld af spisesteder, men vi har været heldige at ligge på et hjørne, hvor vi ved hjælp af borde og parasoller har kunnet skærme lidt for cyklisterne, der ellers drønede forbi, og danne en lille oase.”

 

Mens Stempel har ligget på Enghave Plads har et par andre butikker på pladsen måtte dreje nøglen om. ”Jeg ved slet ikke, om det har haft noget med metrohegnene at gøre, men ligegyldigt hvad, så er det da ærgeligt, når nogen lukker, det begræder alle da. Jeg tror de færreste troede på, at Stempel ville overleve byggeriet, men her er vi altså endnu. Det har kostet knofedt, og vi har arbejdet ekstremt hårdt, men det har lønnet sig. Meget af succesen skal tilskrives vores benhårde prioritering af et venligt og smilende personale, der altid byder folk velkommen ved dørene. Men også dér har vi måtte kæmpe, for noget af det sværeste i branchen er at finde kvalificeret mandskab.”

Metrostationerne blottes og byen går ind i en nye epoke

I løbet af 2018 og 2019 vil de 17 nye metrostationer tage ikke bare de grønne hegn ned, men også de trådhegn, som flere steder nu udgør den eneste afgrænsning mellem det offentlige rum og byggepladserne. Nu arbejdes der nemlig hovedsaligt på stationsforpladserne, der bliver anlagt med bænke, grønne bede, træer og vandkunst. Som sagt blive de første åbne for publikum til efteråret, og Jesper har allerede kunnet mærke effekten: ”Da de grønne vægge kom ned skabte det et lyst og åbent uderum, og vi fik en smule mere plads. Nu kan vi se enden på arbejdet, og det påvirker også gæsteflowet, det kan vi se. Nu glæder vi os bare til efter uge 44, når stationsforpladsen åbner, og til 2019, hvor selve metroen begynder at køre.”
 

Et godt stykke derfra har Frederiksstaden også været berørt af metroudbygningen, dels på Kongens Nytorv, og dels ved Marmorkirken, som får sit helt nye stop. Malene ejer Café Oscar i Bredgade på hjørnet af Fredericiagade, og hendes bydel er en af dem, hvor beboere og detailhandel har rejst de højeste røster over byggeriets gener:

”Jeg ligger heldigvis et stykke fra arbejdet ved Marmorkirken, og derfor har jeg ikke været direkte berørt af larmen og alle hegnene. Det er mere de erhvervsførende ovre i St. Kongensgade, der har lidt over byggeriet, og hvor nogle har måttet lukke. Vi har et flow af turister, som kommer her uanset hvad, for at se kirken og Amalienborg, men på sigt glæder vi os til at metrostoppet får københavnerne til at komme herud og opleve kvarteret. Vi ligger nemlig lidt udenfor alfarvej hvad angår offentlig transport, og så er det svært at finde parkeringspladser. Her håber vi at metroen vil bringe en ny epoke med sig, og det er spændende at byggeriet nu er gået ind i sin sidste fase”, slutter Malene.
 

Foto: Kjeld Madsen, Wikipedia.