Letz Sushi-kæden åbnede den første restaurant tilbage i 2003 , og består i dag af 16 restauranter fordelt i Danmark. Den populære sushi-kæde satser på at blive markedsleder inden for ansvarlig og bæredygtig sushi. Der bliver derfor arbejdet intenst på økologi, certficeringer, vedvarende energi og NGO-samarbejde. Alt sammen elementer som i dag kan tilskrives opskriften på sushi-kædens succes. Senest har Letz Sushi. valgt at skifte til økologiske ris og certificerede fisk og skaldyr.

Tårnet åbnes mere op
Nu føjer Letz Sushi et nyt kapitel til historien ved at rykke ind i en af Danmarks mest ikoniske og fotograferede bygninger – Det japanske Taarn. Her vil der, ud over en helt ny indretning af restauranten, blive arbejdet på, at pladsen foran tårnet bliver åbnet op, så gæsterne bliver mødt af duften af moderne japansk fast-food som sushi og yaki-spyd.
Til den kommende halloweensæson, har kokkene udviklet en ny pumpkin-marshmallow tærte. Desuden er der spændende ting som pumpkin ramen, tempura og sushidogs på menuen. Der vil også være et udvalg af mikro-bryg på fad foruden kædens yuzu-limonade og yuzu-cocktails.

Letz Sushis direktør, Anders Barsøe, siger om samarbejdet med Tivoli:
”Jeg tror, at Tivoli er en drøm for de fleste restautører. Det har det i hvert fald længe været for os. På det seneste har den drøm bare fået endnu mere næring gennem udviklingen af vores bæredygtige profil, der stemmer helt overens med Tivolis. Vi ser det som en unik mulighed for at bringe liv til en af Tivolis ældste og mest ikoniske bygninger, og på den måde at være med til at føre den ind i en ny æra med respekt for Havens arkitektur og traditioner.” Og Anders Barsøe tilføjer: ”Vi har store ambitioner for tårnet, og glæder os til at åbne det mere op, så vi kan servere for alle Tivolis gæster, og til fulde udnytte potentialet i den fantastiske bygning og dens placering ved søen.”

Tivolis underdirektør med overordnet ansvar for Tivolis lejere, Annette Juhl, siger:

”Vi ser meget frem til det nye samarbejde, og med Letz Sushi føjer vi et nyt koncept til Tivolis i forvejen mangfoldige madudbud. Der er ingen tvivl om, at deres koncept med bæredygtige råvarer taler til mange, og falder godt ind i Tivolis generelle strategi for økologi og bæredygtighed. På den måde vil de klæde Det japanske Taarn, men de vil også glæde de mange af vores gæster, der ønsker sig velsmagende sushi af gode råvarer og til venlige priser. Vi glæder os også over, at de bliver en del af Tivoli Food Hall, der åbner i november.”

Kort om Letz Sushi:
I 2003 åbnede den første Letz Sushi på Ndr. Frihavnsgade, og i dag findes der 16 restauranter fordelt i København, Aarhus og Nordsjælland. Udover ekspansionen, satser kæden også på detailhandelen, hvor søsterbrandet Naoki allerede kan findes i Irma. Målsætninger er at blive markedsleder inden for ansvarlig og bæredygtig sushi. Når det kommer til ansvarlighed og bæredygtighed arbejder Letz Sushi med fire søjler: Økologi, certficeringer, vedvarende energi og NGO-samarbejde.

Kæden bruger kun tør-dyrkede økologiske ris. Det er for at minimere kvælstofudledningen og for at sikre, at risene er fri for pesticiderester. Deres risbonde, Giuseppe, dyrker 138 hektar rismarker i det nordlige Italien, hvilket giver et minimum af transport, når risene skal til Danmark

Alle fisk og skaldyr er certificeret bæredygtige og miljøvenlige. Afhængig af hvilken fisk eller hvilket skaldyr gæsterne vælger, har de forskellige certificeringer. Men overordnet betyder det, at de er fanget eller opdrættet med respekt for marinelivet og havbunden. Den strøm, der holder lamperne tændte og fiskene kolde i alle restauranterne, kommer fra den mest lokale kilde til vedvarende energi, nemlig danske havvindmøller.

Letz Sushi samarbejder med flere NGO’er. Eksempelvis har alle 16 restauranter et sponsorbarn igennem BØRNEfonden. Tårnet i Tivoli får naturligvis også et - og hver gang der købes en børnemenu eller velgørenhedsvand, doneres fem kroner til BØRNEfondens arbejde i Vestafrika.



 

Ikonisk bygning får ny forpagter 
Det betagende illuminationstårn ved Tivoli Søens bred kom til verden sammen med Tivoli-sæsonen 1900. Arkitekt og Tivoli-direktør Knud Arne-Petersen stod bag designet, og i programmet for sæsonen stod det nævnt som Det japanske Taarn, hvor der var indrettet te-salon. Spørger man stileksperter, får man at vide, at tårnet har både kinesiske og japanske islæt. Men folkemeningen havde åbenbart besluttet sig, for allerede i 1901 kaldes tårnet for Det japanske Taarn. 

I 2010 overtog Henrik Damgaard restauranten efter en gennemgribende renovering for et tocifret millionbeløb åbnede han en sushirestaurant i den ikoniske bygning. I 2017 rykkede Henrik Yde, manden bag Kiin Kiin, ind i det ikoniske tårn for en kortere bemærkning. Nu er det nye tider, og tårnet skifter tilbage til det oprindelige navn Det japanske Taarn.