Når man som natklubejer stadig får henvendelser fra folk ,der savner ens diskotek, så ved man, at man har gjort det godt: ”Folk elskede simpelthen det sted. Det var rammen om hele deres ungdom, og de har endnu, så mange år efter, rigtig svært ved det faktum, at vi ændrede konceptet i 2002”, fortæller Dennis Friis. Og det diskotek, han taler om, er naturligvis IN, det legendariske sted i 4 etager, som Dennis startede op i 1996 og hvormed han revolutionerede hele branchen i Danmark.

Men tiden dengang var også en helt anden – der var hård dancemusik, der var rave parties, der var helte udi elektronisk musik, som man var villig til at danse til hele natten og morgenen med. På IN blev hverdagen glemt og danseskoene slidt, Og selvom Dennis og hans team havde god tillid til der helt nye koncept, som IN repræsenterede, var de slet ikke klar over, hvad de havde startet: ”Det væltede ind med gæster. I de første måneder måtte tusindvis – tusindvis! – af gæster gå forgæves. De ville feste, og de ville gøre det på ukompliceret vis uden at skulle stå i lange køer for at få deres drikkevarer.”

 

Et rejseminde bliver til business

Det Dennis havde introduceret på IN var faktisk et sødt rejseminde fra Spanien. Det var oplevelsen af glade, unge mennesker, der festede uden bekymringer, og som kom hinanden ved på en helt anden måde, end han havde oplevet hjemme i Danmark:

”Jeg var i Spanien for at besøge en god ven, og så var vi med til den her fest, hvor der var fri bar. I Spanien gjaldt det ikke kun sodavand, vand og øl, men også spiritus. Alligevel var der en slags konsensus om at fulde sig med måde, med respekt. Og festen var enormt ustresset og afslappet, fordi man ikke skulle vende hver en mønt hver gang man skulle i baren, men blot betale et engangsbeløb i døren. Det ændrede fuldstændig min måde at anskue det at gå i byen. Så jeg tog hjem til Danmark og sagde til mine venner: det her, det skal vi prøve.”

Dennis og hans team købte et stort lokale i Nørregade 1, hvor der hidtil havde været et væld af restauratører, som ikke kunne få stedet til at løbe rundt. De satte sig for at renovere det fuldstændig og gennemtænke alt fra starten af, for at skabe den mest harmoniske oplevelse for gæsterne. Og fra første dag var IN et sted, der blev talt om – også med skepsis:

 

”Mange folk i branchen og i pressen troede at vi var bindegale, når vi ville tilbyde fri bar. Man var vildt bange for, at de unge ville blive alt for fulde. Men vi sørgede for at den fri bar ikke gjaldt egentlig spiritus, Det kunne så tilkøbes. Og når folk havde betalt i døren, kunne de i teorien hygge sig fra 22 til 10, uden at bruge en skilling, for de havde jo lagt pengene, ”fortæller Dennis.
Skepsissen blev gjort til skamme, og Dennis og hans team gjorde noget dengang banebrydende, for at højne trygheden hos sine gæster: ”Vi indgik et samarbejde med politiet for at komme noget af den vold og de mange hårde stoffer til livs i miljøet. Tilbage i 90’erne kunne det godt være barskt at gå i byen, folk festede virkelig igennem på den hårde måde, og der var bandekrige og rockere. Så vi havde en hotline til politiet som vi kontaktede så snart der var optræk til noget, og gav dem lov til at komme og lave kontroller. Det var dengang helt uhørt i branchen, fordi man var bange for at få lukket sit sted og frataget sin alkoholbevilling, hvis man tydeliggjorde problemerne. Men der var vi fremsynende og ville meget hellere samarbejde, og det gjorde IN til et rart sted at være for alle.”

Fra hård festkultur til disciplineret sjov

Men IN kunne ikke vare evigt – tiden og musikken forandrede sig, og Dennis kunne mærke at der var behov for noget nyt i byen. Så han omdannede IN til Penthouse, der skulle appellere til det ældre klientel på over 25 år. Der blev bygget bløde sofaer og ændret på belysningen, men Dennis lærte noget om sin nye målgruppe:

”Dem sidst i 20’erne går for det første meget mindre ud. Og hvis de går til fest, skal det helst være i nærheden. I 90’erne var der kun alkoholbevillinger inde i city. Nu er de overalt, også i brokvartererne, så der skal virkelig noget til for at trække det mere voksne publikum helt ind til Nørregade. Det summede vi lidt over, og i år tog vi så springet og omdannede vores gamle adresse til LEVEL. Vi har fundet ud af, at de 18-25-årige passer bedre til os, og med LEVEL spiller vi på det faktum, at vi er et stort sted i flere etager, og at der er et væld af kombinationsmuligheder og tilkøb. Vi har gjort det strømlinet og lækkert, og økologiske produkter er en vigtig del af vores sortiment, ligesom bæredygtighed er vigtig for os. Belysningen kommer blandt andet fra vindmølle-el, og pærerne er LED.”

Efter 22 år kan Dennis konkludere, at den danske ungdom har ændret sig markant. Men ikke til det dårligere: ”De unge er meget mere fokuserede og seriøse. De går måske i byen 2 gange om ugen og fester ikke længere i 12 timer men tager hjem mellem 3 og 5, for de skal op og læse næste dag. Og det er da blevet et konkurrencemoment, fordi festerne også er rykket ud på studierne med fredagsbarerne, og til de små, listige barer i beboelseskvartererne. Hele natklubbranchen prøver at tjene flere penge på de færre gæster, og 90’erne kommer aldrig tilbage. Til gengæld er det generelt blevet rarere, sjovere og mere trygt at gå i byen, og det er jo netop den transformation, vi altid har arbejdet for, og ønsket os.”