Danskernes travle hverdag stiller nye krav til restauranterne

Danskernes travle hverdag stiller nye krav til restauranterne

Sabina
Spiseliv.dk

Da Maurizio kom til Danmark og åbnede sin restaurant i starten af 90’erne, var det ikke svært at lave aftaler med danskerne. Der var god plads i folks kalendere, og da han fik idéen til at opføre opera mellem spisestolene, var der ikke langt fra tanke til handling for de lokale i Ringsted. Hans operaaftener blev en stor succes, og det solide koncept har forvandlet restaurant Italy & Italy til lidt af en kulturinstitution i den midtsjællandske by.

Maurizio kan dog tydelig mærke, at danskerne har fået mindre tid på hånden. Ikke bare fordi de har meget at lave – han mener at det handler om frygten for lediggang: ”Det er som om danskerne helst skal have en masse aftaler i deres kalendere, de har en panisk angst for at have for lidt at lave. Det gør det sværere for os restauratører at fange deres opmærksomhed, men jeg klager nu ikke, mine opera-aftener er altid helt fyldte, og de er blevet en tradition her i Ringsted. Her den 9 maj har vi en feminin operatrio med de garvede sopraner Cecilia Meldgaard, Cille Ebling, og Pernille Madsen, som akkompagneres af pianist Knud Rasmussen. Vi serverer naturligvis god mad til, og folk vender gerne tilbage. 40% af gæsterne er vel gengangere, mens resten har hørt om vores opera-aftener fra andre. Dem, der ikke kan få bord kan så glæde sig til november, hvor vi traditionen tro også holder en opera-aften”, fortæller Maurizio.

At fasholde interessen er blevet en kunstart

Tager man et kig udover Danmarks mange restauranter, bliver det mere og mere almindeligt at afholde events i forbindelse med gastronomien, men at fange og fastholde danskernes interesse er blevet lidt af en kunstart. De steder, der både tilbyder mad og overnatning har et forspring, og både konferencesteder og regulære hoteller udruller imponerende arrangementer, der evner at lokke sangstjerner til.

Et eksempel er Skovshoved Hotel, hvis restaurant for nyligt er blevet forpagtet af A Hereford Beefstouw, og som dette forår kan præsentere et imponerende koncertprogram der blandt andet indeholder Medina, Rasmus Walter og Anne Linnet. Restaurant og hotel samarbejder tæt om arrangementerne, der med de rigtige navne får gæsterne til at komme helt fra Jylland, og disse events tegner en vigtig måde hvorpå stedet kan knytte bånd og skabe relationer.

 

At denne form for kundepleje betaler sig kan Pia Sven udtale sig om. Hun er overtjener på restaurant Arti’kok i Hvidovre og laver løbende jazz-events, hvor hun trækker på sin egen interesse for musik:

”Jeg har kontakter til jazzmiljøet og syntes det kunne være rigtig sjov at begynde og lave musikevents i restauranten. Og jazzmusik passer vores målgruppe perfekt, hvor folk gerne er 40+ og prioriterer gode oplevelser indenfor kultur og gastronomi. Så vi arrangerede den første koncert og fik enorm stor opbakning, hvorefter gæsterne selv kom op og sagde at de gerne ville have lignende arrangementer, så de efterspørger det selv.”

Events giver et sjovere arbejdsmiljø

Og der er ingen grund til at holde sig tilbage, selvom man ikke har kæmpestore faciliteter. De fleste restauranter vil få succes med at afholde arrangementer hvis blot tingene er godt forberedte og gennemprøvede, og eventsene på Arti’kok gør også at gæsterne kommer rundt i alle hjørner af restauranten:

”Jazzaftenerne foregår sådan at vi liner et band på 3-4 mand op ved vores indgang, hvor der er et lille hjørne. Derfor lukker vi vores normale indgang af og åbner ind til vores selskabslokale, hvor der også er et loungeområde, hvor gæsterne får sig en drink inden selve middagen begynder. Så nyder de den gode mad med musik til, og får lagt deres overtøj uden skubben og masen”, fortæller Tine Sven.
 


”Disse events skaber en god stemning og knytter gæsterne tættere til os – de giver øget opmærksomhed og gør også at de ansatte har et kreativt og anderledes arbejdsmiljø. Vi kører også vinsmagninger. Så at holde arrangementer har en dobbelt effekt, for de smitter både af på os, der nyder at udvide vores horisont, og på vores gæster, der kommer ud og hygger sig i afslappede omgivelser.”

At fasholde danskernes opmærksomhed afhænger altså ikke kun af faciliteterne, men ligeså meget af den stemning og atmosfære, der videregives. Og måske der kommer en dag hvor vi atter bliver gode til at have huller i kalenderen og lade spontaniteten råde.