Den store københavnske bøfkrig har fået en ny spiller. Med den nyåbnede restaurant Den Røde Bøf melder kok og ejer Robin Alexandersen sig ind i kampen. Men Robins kamp er ikke mod byens andre eksperter udi rødt kød og bearnaise. I stedet vil han slå et slag for nærværet og de gamle dyder, hvor man tager sig tid til at nyde måltidet og det sociale samvær uden at være fordybet i de sociale medier på smartphonen, og hvor man får god betjening af nærværende tjenere, som ikke går på arbejde for at sætte sig selv i scene.

"Jeg savnede efterhånden et sted i byen, hvor man bare kan føle sig hjemme og velkommen. Vi dyrker de gode gamle tjenerdyder og det gode, nærværende værtskab, hvor det er gæsten, der er i centrum og ikke betjeningen. Her finder du ingen hipstjer-tjenere med bare ben, langt fuldskæg, tophuer eller sømandstatoveringer," siger Robin Alexandersen, som mener, at der i de sidste par år er opstået en form for selvfedme nogle steder i restaurationsbranchen, hvor man nogle steder bilder sig ind, at gæsten er til for restauranten og ikke omvendt. En uheldig drejning, mener han.

En vært af den gamle skole
Til at understrege de gamle dyder og det traditionelle værtskab har Den Røde Bøf en meget erfaren herre på gulvet. Sten Andersen hedder restaurantchefen, som i efterhånden 40 år har betjent københavnske spisegæster på en lang række af byens hoteller og restauranter.

"Sten er en vært af den gamle skole, og han er på mange måder inspirationen til vores tilgang til spiseoplevelsen her. Det skal være en oase, hvor man bare kan slappe af og nyde selskabet og maden uden at skulle tjekke ind på Facebook og Instagram hele tiden," siger Robin Alexandersen, som med et glimt i øjet fortæller om han og Stens overvejelser omkring at installere en 'scrambler' til at nedlægge telefon- og wifi-signalet i restauranten. Det blev ved tanken, men man skal ikke forvente gratis wifi under middagen, siger han med et grin.

"Vi underkender selvfølgelig ikke betydningen af de sociale medier, og vi bruger også selv både Facebook og Instagram – bare ikke når vi spiser. Lad os nu snakke med hinanden i stedet for," siger restauratøren.

Født ind i restaurationsbranchen
Robin Alexandersen er med egne ord er født ind i restaurationsbranchen. Allerede som syvårig hjalp han til på forældrenes fastfood-restauranter og cafeer på Næstved-egnen, hvor han er født og opvokset. Da han blev ældre, flyttede han til København for at læse jura, men restaurationsbranchen endte med at "trække ham tilbage, hvor han hører til," som Robin Alexandersen udtrykker det. Han blev udlært fra restaurant Søren K i Den Sorte Diamant og arbejdede der et par år, indtil muligheden for at få foden under eget bord bød sig til. Tapasbaren i Dronningens Tværgade stod uden ejer, og da han gennem sin opvækst har haft et tæt forhold til Spanien, var det en nem beslutning at tage.

Det blev til seks år med delikate spanske småbidder, indtil Robin Alexandersen begyndte at mærke rutinen gnave.

"Jeg har det sådan, at man skal gå 100 procent ind i tingene. Jeg kunne efterhånden mærke, at motivationen begyndte at gå ned, mens rutinen satte ind. Lysten skal drive værket, og da jeg selv elsker at gå ud at spise bøffer, så var det helt oplagt at gå den vej," fortæller Robin Alexandersen.

Og sådan blev det. Nu har den gamle tapasbar gennemgået en komplet forvandling og er genopstået som en hyggelig og nydeligt indrettet bøfhule lige midt i København - og så er den endda helt fri for hipstere på gulvet.