Cofoco gør rejseselskaberne kunsten efter her i sommerperioden og sætter her i sommerferien hver dag stolene til salg i deres restauranter, som var det pladserne i et fly.

SAS + Jensens Bøfhus = Cofoco
Titlen er måske lige på kanten; for Cofoco er naturligvis ikke så tåbelige, at de begynder at gå på kompromis med kvaliteten. Men tankegangen er i øvrigt god nok: Salget starter i morgen, tirsdag d. 28. juni, kl. 13, og der er tale om en veritabel lavpriskampagne. Fuldkommen som hos de lavprisselskaber, der udbyder rejser meget, meget billigt. Prisen afhænger af udbud og efterspørgsel. Jo flere nysgerrige, sultne københavnere, der melder sig på banen på en af Cofocos efterhånden ganske mange restauranter, jo billigere bliver det. Selv siger de, at prisen i princippet kan komme helt ned på 95 kr. for tre retter. Dvs. lidt over 30 kr. pr. ret.

Næsten som at være der selv
Helt konkret foregår det således, at hver eneste Cofoco restaurant er en destination i Europa, hvortil man som gæst kan købe billet. Og på samme måde som et flyselskab sælges prime time-tiderne til den højeste pris og de mindst attraktive tider til lavpris. Hver dag kl. 12:00 er det så muligt at købe de stole i restauranten, som ikke er solgt til lavpris, også kaldet afbudsrejser.
 Lidt ligesom når du synes, du har fortjent en tur til Paris og er nødt til at stå op kl. 5 om morgenen, fordi du købte den billigste billet. Mega trælst, ikke. Men når først man er på vej op ad rue de Bretagne til Marché des Enfants Rouges for at spise croissant og drikke kaffe der tidligt om morgenen, så føles det sgu helt ok.

Sen frokost og tidlig aftensmad elle omvendt
Cofoco har efterhånden en lang række restauranter, der så udgør de såkaldte destinationer, 17 destinationer i alt, dog fordelt sådan at du i de første to uger af kampagneperioden kan vælge mellem ni destinationer, og de sidste to uger af perioden mellem otte andre. Som gæst køber du så billet til en destination, og er du fleksibel mht., hvornår og hvor du skal spise, ja, så kan det altså gå hen og blive temmelig billigt. Hver dag kl. 12 kan du købe afbudspladser – altså de pladser, der ikke allerede er blevet solgt. Den dyreste billet kommer til at koste 295 kr. og går til en af de mest attraktive destinationer (altså restauranter) på et af de mest attraktive tidspunkter.

Konceptet er rimelig kreativt, må man sige. Alle restauranterne udgør notorisk en destination i Europa. Numéro 64 er Amsterdam, og her kan du fx få asparges med hollandaise samt primadonna-ost. På Public House, som er Brighton, står den bl.a. på fish pie med cheddar og pølser på bræt. Er du sådan mere til noget gammel-ny-nordisk, hedder destinationen Visby på Gotland, og her får du æg i brændenældesuppe med røget marv, trøffelrisotto med prästost, kalv og karotter med peberrod og røde bær med marengs og lakrids. Sikkert en af de dyrere destinationer, men det lyder også godt! For et fuldt overblik over Cofocos destinationer, se mere her.

Spi(e)s hvad du kan...
Cofoco har døbt kampagnen for Spis, og ud over at der mangler et lille lavpris-e mellem i'et og det sidste s, ja, så er det jo et meget passende navn. Kampagnen kommer til at løbe hele juli.

But why?
Måske undrer man sig over, hvorfor hulen en succes som Cofoco har brug for at sælge ud på den måde. Efter eget udsagn er det for at gøre det mere interessant for folk at gå og spise i sommerperioden. Det lyder naturligvis forjættende, lidt turistattraktionsagtigt, men måske kunne man også bare kalde en spade for en spade og sige, at det simpelthen var for at lokke folk til i sommerperioden, som notorisk er en dødssejler for mange restauranter, hvorfor de fleste af dem da også vælger at holde lukket lige netop i juli.

Uanset hvad kan man også bare glæde sig over, at ikke alle restauranter holder lukket i juli, og at det ikke kun er muligt at gå ud og spise godt i juli, men også godt og billigt. Så forhåbentlig bliver det en succes. Spiseliv bakker i hvert fald op. Og glæder sig til at spille spise-matador.