Michelinstjerner og gastronomiturisme florerer i Danmark og inspirerer mere end nogensinde nye restauratører og iværksættere. Det skaber stor efterspørgsel på egnede restaurationslokaler i hovedstaden og smilets by, hvor mange kommende stjernekokke drømmer om egen velbesøgt restauration.

For bare 10 år siden var restauratørerne hverken en populær nabo eller lejer. Det har ændret sig. Gener som lugt og støj er kraftigt formindsket i dag, og det har gjort udlejere og bolig- ejer- og andelsforeninger mere samarbejdsvillige overfor seriøse restauratører, der ofte har mulighed for at tilbyde en højere leje og en lang bindingsperiode.

Nyt og anderledes gadebillede
Restaurationsbranchen er i vækst og har penge at investere. Det gør dem automatisk mere populære hos udlejerne, fortæller Torben Steen Hansen, der er mangeårig erhvervsmægler i København og ejer og direktør i ButiksKompagniet, som også har en afdeling i Aarhus.

”Før 2010 var ingen specielt glade for restauratørerne, men så fik mange detailbutikker problemer, og restauratørerne kom ind i varmen. Nogle af de lokationer, som nye restauranter i dag har adgang til, var fuldstændig utænkelige før krisen.”

De mange nye restaurationer er vidne om en branche, hvis ry og rygte har ændret sig markant og skabt et nyt og anderledes gadebillede i byerne.

”I dag kan du arbejde i restaurationsbranchen og gå med rank ryg. Det har ændret sig gennem årene, og vi mærker en større faglig stolthed i branchen. De gode restaurationer ligger i dag side om side med hippe tøjbutikker og kontorhoteller. Mange steder må både lokaler og kvarter gerne være råt, som vi fx ser det i Kødbyen i København,” forklarer Torben Steen Hansen.
 

Foretrækker eksisterende restaurationer
Den verserende københavnske burgerkrig er godt eksempel på det aktivitetsniveau, som karakteriserer hovedstadens restaurationsbranche. Blandt de mest roste kombattanter er burgerkæden Jagger, der i 2017 åbner to nye restauranter i København.

Christian Brandt står sammen med Bjørn Jacobsen og Rasmus Oubæk bag Jagger-restauranterne. Han fortæller, at de først og fremmest kigger efter eksisterende restaurationslokaler, hvor de slipper for nyetablering.

”Det er dyrt at nyetablere, og der er mange regler og tilladelser, som vi med eksisterende lokaler slipper for at blive besværet af. Ejendomsmæglerne har kronede dage, og vi kan godt mærke, at der er tryk på. Til gengæld er der heller ikke tvivl om, at kvalitetsniveauet er hævet,” siger Christian Brandt og fortsætter:

”Vi og andre restauratører er blevet bedre til at drive forretning. Digitale værktøjer har lettet administration og økonomistyring. Når vi har styr på baglandet og budgetterne, har vi tid og plads til at fokusere på kvaliteten.”

Christian Brandt og Rasmus Oubæk er faste kunder hos Torben Steen Hansen og ButiksKompagniet, der i flere år har fundet lokaler til de to ambitiøse restauratører. Lokalkendskabet og netværket har en afgørende betydning, når de rigtige lokaler skal opspores:

”Vores mægler hos ButiksKompagniet er dygtig og ved, hvad vi er på jagt efter. De har et stort netværk og ofte mange lokaler på hånden, og det udnytter vi,” siger Christian Brandt, som forventer, at den tredje Jagger-restaurant åbner i sommer og den fjerde i løbet af efteråret 2017.

 

Forretningsorienterede kokke
Torben Steen Hansen er helt enig i, at den store aktivitet på restaurationsmarkedet kan forklares med det store antal af dygtige og seriøse restauratører, som ser muligheder i forskellige koncepter og beliggenheder.

”Branchen er blevet langt mere professionel, og tilgangen er mere forretningsorienteret. Vi ser mange driftige folk, der hele tiden får nye idéer, og det skaber den store efterspørgsel. Restauratørerne prioriterer mange af de samme parametre, så der er rift om egnede lokaler.”

Både antallet af restauranter og branchens samlede omsætning har været støt stigende siden 2010, mens antallet af konkurser i samme periode har ligget meget stabilt. I 2016 omsatte den danske restaurationsbranche for over 42 milliarder kroner.

Brancheorganisationen Horesta påpeger i deres normtalsanalyse, at restauranternes forbedrede resultat bl.a. skyldes, at udgifterne til husleje, finansiering og afskrivninger fylder mindre i driften.

Beliggenhed er stadig beliggenhed
De mange gode spise- og take away-steder har spredt sig til store dele af Storkøbenhavn. Ifølge Torben Steen Hansen bliver byens Nordvestkvarter samt Islands Brygge de næste bydele, hvor restauratørerne ser optimale muligheder for at gøre gode forretninger:

”Nordvest er et område, der kommer til at rykke. Der bliver bygget meget nyt og de gamle industriejendomme kan genbruges i et vist omfang. Det samme kan faktisk siges om Carlsberg-byen. Hele Islands Brygge er også fyldt med egnede lokaler,” siger Torben Steen Hansen og tilføjer:

”Både konjunkturerne og adfærdsmønstret går den rigtige vej. Det sker meget, men de mange aktører skaber hård konkurrence.”

Kendte og klassiske restaurationsområder som fx Tivoli og Nyhavn nyder stadig stor popularitet, men enkelte restauratører har bevist, at det rigtige koncept og kvalitet på tallerkenen kan trække gæster til næsten et hvilken som helst område.

”Hvis du har et navn og er en dygtig kok, kan du sagtens etablere dig i yderkanten eller i et gammelt skibsværft, som NOMA gjorde det. De dygtigste kan trække gæster, uanset hvor spisestedet ligger, men som udgangspunkt afhænger det af stil og koncept. For langt de fleste er den klassiske læresætning ’beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed’ fortsat lige aktuel,” forklarer Torben Steen Hansen.
Krævende branche og benhårdt arbejde
På trods af solide bundlinjer og national og international anerkendelse er den københavnske restaurationsbranche stadig ikke for alle. Jobbet som restauratør har aldrig været en dans på roser, og det har ikke ændret sig.

”Det er benhårdt arbejde. Det skal vi slet ikke tage fejl af. God beliggenhed og fede lokaler tager dig kun et stykke ad vejen. Vi møder stadig nogle uerfarne restauratører, for hvem det er drømmen og en rosenrød idé om livet som restauratør, der driver værket, men der er blevet langt færre af dem,” siger Torben Steen Hansen.

ButiksKompagniet fortæller, at mæglerne i disse år får mange henvendelse og rigtig mange søgeopgaver, hvor restauratører efterspørger særlige lokaler. Ifølge Torben Steen Hansen er det netværket og de mange års erfaring på det københavnske restaurationsmarked, der har gjort ButiksKompagniet til en populær samarbejdspartner i restaurationsbranchen.

”Vi bruger vores netværk. Det er det, vi lever af. Vi har været her i mange år og ved, hvem der ekspanderer, og hvem der overvejer at finde nye græsgange. Restaurationsbranchen er et kæmpestort marked med mange aktører, nye arbejdspladser og penge. Jeg vil til hver en tid påstå, at det er de dygtige kokkedrenge, der har trukket læsset.” siger Torben Steen Hansen.