Torsdag den 26. februar præsenterer Michelin for første gang sin helt nye, samlede guide for Norden – Guide Michelin Nordic Cities 2015.
Den nye mad- og hotelbibel for de nordiske lande, Guide Michelin Nordic Cities 2015, bliver præsenteret torsdag den 26. februar i Stockholm. Klokken 9.00 udsender Michelin en pressemeddelelse om den nye nordiske guide, herunder årets danske stjernerestauranter.
Guide Michelin Nordic Cities 2015
Den helt nye samlede guide for Norden kommer til salg hos velassorterede boghandlere fra og med fredag den 27. februar.
Historien bag Guide Michelin
Den første guide udkom allerede i år 1900 på initiativ af dækfabrikanten Michelin. Den blev delt ud gratis til alle, som købte en bil. På det tidspunkt fandtes der cirka 3.000 biler i hele Frankrig, hvor 95% af dem fandtes i Paris. Formålet med guiden var at få folk til at rejse ud på landet for at:
1. Slide på dækkene, så de fik brug for at købe nye!
2. Sprede interessen for biler, så mange flere købte biler (og dermed fik behov for dæk).
De første guider indeholdt nyttige oplysninger om, hvor man kunne tanke (der var ikke mange tankstationer dengang), hvordan man skiftede dæk og glødelamper, og om hvor man kunne spise en bid mad eller overnatte.
Det overordnede formål var således (og er stadig) at gøre det enklere at rejse - noget som den dag i dag stadig findes i Michelins mission - "vejen frem".
Systemet med stjerner blev introduceret i 1930'erne.
De eftertragtede stjerner
I Guide Michelin får maden (og kun maden) karakterer ved hjælp af stjerner. Vurdering af service, atmosfære og øvrige indtryk belønnes med korslagt bestik (1-5 bestik). Hoteller belønnes på samme måde for deres miljø/komfort med hussymboler i forskellige størrelser. Rødt bestik og røde hussymboler gives til særligt gode restauranter og hoteller.
- Tre stjerner i Guide Michelin betyder, at en restaurant er "værd at rejse efter".
- To stjerner betyder, at restauranten er "en omvej værd".
- En stjerne betyder, at det er en "rigtig god restaurant i sin kategori".