"DM i grill handler først og fremmest om at komme hinanden ved," fortæller Kim Schulz, formand for den danske afdeling af WBQA - den internationale barbecue organisation. Det fjerde DM i håndtering af de glødende kul fandt sted i Tivoli i København sidste weekend, den 28. august.
Blandt de godt 60 deltagere var de fleste glade amatører, som elsker at grille i særdeleshed og i al almindelighed kan lide at lave mad. Men der er også dem, som træner hårdt og intenst op til den store dag.
"Mange har ugentlige træningsdage og går op i det her som om det var en almindelig sportsgren," fortæller Schulz og sigter især til nogle af de garvede konkurrencedeltagere, som også er med på det danske grilllandshold. Her finder man for eksempel holdet Woodgrove Inc., som var storfavoritter til at løbe med guldet ved årets DM.
Woodgrove Inc. endte dog 'kun' på en samlet tredjeplads efter det norske hold Gourmetguttane (jo, DM i grill har skam plads til alle - også udlændinge) på andenpladsen og BBQ Team Fyn på en suveræn førsteplads.
"Man har den bedste chance for at vinde, hvis man har en lidt fræk idé. Man skal være lidt vovet og komme med noget nyt. Men samtidig må dommerpanelet ikke blive skræmt. Det gælder om at være nytænkende og samtidig ramme den brede befolknings smag."
Almindelige mennesker i dommerpanelet
Dommerpanelet, som skulle dømme i de fem kategorier seafood, svinemørbrad, kylling, okse-blindbox og spareribs, bestod i overvejende grad af helt almindelige madglade mennesker. 18 personer sad i den såkaldte 'folkejury', som assisteredes af en 'fagjury' på fem personer, som til hverdag beskæftiger sig professionelt med mad på den ene eller anden måde. Alle stemmer tæller lige, så folkets røst var i den grad i overtal.
Derfor var det også vigtigt, ikke at være alt for udskejende, fortalte Kim Schulz inden VM.
"Man har den bedste chance for at vinde, hvis man har en lidt fræk idé. Man skal være lidt vovet og komme med noget nyt. Men samtidig må dommerpanelet ikke blive skræmt. Det gælder om at være nytænkende og samtidig ramme den brede befolknings smag."