For en kok er hver eneste tallerken, der bliver sendt af sted fra køkkenet, et lille kunstværk, som kun får lov at leve på vejen fra klappen til maven. Derfor er det meget forståeligt, at mange kokke vælger at lade deres retter forevige i bøger som den fynske stjernekok Thomas Pasfalls nye ”Pasfall – 100 retter fra Thomas Pasfall.” Gennem smukke billeder får de kreative anretninger længere liv og kan tjene som inspiration for andre end alene de kokke og gæster, hvis veje fører til restauranten, hvor de er lavet.
 
Efter knap 13 år på Munkebo Kro har Thomas Pasfall sammen med sin kone Annesofie for et halvt års tid siden startet en ny æra som restauratører i Odense med restauranten Pasfall. ”100 retter fra Thomas Pasfall” er en slags øjebliksbillede af den mad, som Thomas Pasfall laver lige nu og den madstil, han står for. For os, der har spist hos ham på Pasfall eller Munkebo Kro, vil bogens billeder vække øjeblikkelig, glædelig genkendelse. 
 
Håndværk og råvarer er underforstået
Opskrifterne er for omfattende, og bogens format for uhandy til, at man kan forestille sig ”100 retter fra Thomas Pasfall” stå i mange hjemmekøkkener. Med Mikael Bos gigantiske makrobilleder egner den sig bedre som coffee table bog, og det er nok også det, der er intentionen.
 
”100 retter fra Thomas Pasfall” er først og fremmest en billedbog med ganske lidt tekst udover opskrifterne, og bogen er faktisk befriende fri for formaninger om, at råvarernes kvalitet og det køkkentekniske håndværk skal være i orden. Kender man Thomas Pasfall, ved man, at den slags er underforstået i hans køkken. Og det er nok netop Pasfalls fans, gæster og venner, som vil have bogen stående, for fremfor en kogebog er ”100 retter fra Thomas Pasfall” først og fremmest et elegant øjebliksbillede; et aftryk af et liv tilbragt kreativt bag dampende gryder.