”Egentlig plejer jeg at komme frysetørrede hindbær på toppen, men i anledning af Cocktail Week har jeg fundet på noget nyt”, fortæller Mathias Bjarnø, som er barchef i Peder Oxes Kælder. ”Jeg ved egentlig ikke rigtig, hvad de kaldes, men det er de der vingummier, som er et hindbær på den ene side, og et brombær på den anden. Jeg ved bare at de vil spille perfekt sammen med vores signaturdrik, og slikket skal spiddes på en pind og ligge ovenpå selve cocktailglasset, så gæsterne kan spise dem som en slags snack”.

Der er røre rundt omkring på de københavnske cocktailbarer efter at Dining Week i år lancerede Cocktail Week, som for første gang får de mange steder i hovedstaden, der gør sig i hyggelige, klassiske, trendy eller bare velsmagende cocktails, med på vognen.

”Dining Week har jo eksisteret siden 2011, og vi har ad flere omgange kigget på hvad vi kunne gøre for at udnytte det kæmpe flow af gæster, som i Dining Week-ugen er ude i Danmarks gader. Vi har kigget på samarbejder med biografer og lignende, men så slog det os at cocktails jo virkelig er blevet populært, og det ikke bare hos de klassiske bar-gængere”, fortæller Bjørn Beyer fra Dining Week-teamet.

Flere midler og større lyst til at gå ud

Han tilføjer at festivalen sidste år fik godt 80.000 gæster ud i det københavnske restaurationsliv. Dining Week er vokset eksplosivt i takt med at flere og flere restauranter er kommet med, også udenfor hovedstaden. Men egentlig startede det hele med et ønske om at skabe noget fælles for de mange, der ikke stikker af på skiferie i vinterferien, men vælger at holde fri herhjemme:

”Det er en fed fornemmelse at man kan anspore folk til at bruge deres hovedstad og spisesteder. Mange, der er fans af konceptet, køber jo billetter til flere restauranter i den samme uge, og ser det som en lejlighed til at være sammen med familie og gode venner. Og Cocktail Week er en udbygning til den tendens. Vi har desuden kunne mærke at folk har fået flere midler end blot for et par år siden, og prioriterer deres privatøkonomi anderledes. Nu er der større råderum til at gå ud og more sig, og at snuppe sig en god cocktail enten inden eller efter middagen er ved at blive en fast vane for mange”, siger Bjørn.
 

Om formaliteterne bag skriver festivalen selv i deres pressemeddelelse:

”Cocktail Week er et samarbejde mellem Dining Week, forskellige københavnske cocktailbarer, Diageo og Fentimans Danmark. Festivalen er til alle de gæster, der ikke har lyst til at ende en god aften, men tværtimod gerne vil forlænge oplevelsen. For 100 kr. + billetgebyr får gæsterne to udsøgte cocktails enten før, under eller efter middagen på en af Københavns bedste cocktailbarer. Og hvis man er mere til cocktails end til en treretters middag, er man også velkommen til kun at bestille cocktail-billetter. ”
 

Barcheferne nyder udfordringen

Cocktail Week giver med andre ord muligheden for at de respektive bartendere kan vise, hvad de dur til. Den første cocktail på ’menuen’ er en festivalcocktail, som indeholder alkohol fra Fentimans og Diageo, mens den anden skal være en signaturdrik fra den pågældende cocktailbar.
I Peder Oxes Kælder var barchef Mathias Bjarnø ikke i tvivl om, hvad han ville præsentere for sine kommende Cocktail Week-gæster:

”Feat The Passion er en lækker, varmende cocktail som passer perfekt til de kolde vintermåneder. Det er en af vores allermest populære drinks – der er passionsfrugtpuré, gin, lime, sirup og friske hindbær i, og farven er superflot og minder om blodappelsin. Passionsfrugt er en af de mest trendy frugter at bruge i drinks, og det er ikke uden grund, for den dybe smag, sødme og syre egner sig fortrinligt til gin’en, som har en bitter eftersmag. Det er enebær, der giver gin’en sin ekstra aroma og dybde, og denne type alkohol har mange flere variationsmuligheder end for eksempel rom.”

Peder Oxes Kælder ligger lige under Restaurant Peder Oxe på Gråbrødre Torv, som allerede deltager i Dining Week, og stederne håber selvfølgelig på at adgangen til de gode drinks vil forlænge folks kendskab til begge locations.

Og Mathias ser frem til at lave masser af Feat The Passions:

”Jeg blev meget positivt overrasket da jeg hørte om festivalen og fik straks lyst til at være med. Jeg synes det er vigtigt at man udnytter de kreative kræfter på hovedstadens mange etablissementer, og det her giver os mulighed for at lege med”.

Indtil videre deltager i alt 30 barer i København i festivalen, men mon ikke antallet vil stige eksplosivt i de kommende år, ligesom ’storebroderen’ Dining Week?