5.-pladsen: Nye pop up restauranter popper op
Avler krise kreativitet? Måske. I hvert fald er er det ikke bare diversiteten blandt restaurantkoncepter, der er stigende - det samme gælder ikke-restaurantkoncepter.

Antallet af pop up restauranter har aldrig været større, og i 2011 har de eksisterende koncepter fået følgeskab af Resturang, Rødder og Køkkenet i Din Baghave plus en hel del engangsarrangementer og alle dem, Spiseliv ikke kender til, fordi de i sagens natur ofte er temmelig underground...
 

4.-pladsen: Bæredygtighed er in
“Vi vælger den økologiske gulerod, men kun hvis den er bedre end den konventionelle,” har været lidt af et mantra i den ambitiøse del af restaurationsverdenen op gennem 00’erne, og selv den brede befolkning kender nu det røde Ø-mærke. Herligt. Det nye er, at flere og flere restauranter betragter bæredygtighed, dyrevelfærd og klimavenlighed som en bærende del af deres koncept - ikke bare fordi det smager bedre eller er et godt marketingstunt, men fordi det er blevet in at give sit ydmyge bidrag til, at Moder Jord kan blive ved med at bestå.

Som repæsentant for tendensen er det oplagt at nævne Danmarks første erklærede næse-til-hale restaurant, Nose2tail og Radio, som dyrker mange af sine råvarer i egen, økologiske have. Pop up restauranterne Rødder og Køkkenet i Din Baghave samt den voksende forening Københavns Fødevarefællesskab, som hylder alle lokale grøntsager, er andre eksempler på tendensen.



3.-pladsen: De dyre drenge smed slipset
Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget, og selvom recessionen er led, har nedturen også medført, at restauratørerne har måttet tænke ud af boksen. Det har blandt andet bevirket, at mange af de sindssygt dygtige mennesker, som hidtil har lavet mad, de færreste havde råd til, har omlagt til mere prisvenlige koncepter, så vi alle har mulighed for at smage mestrenes mad. Herligt!

Vi nævner i flæng: fomel B, Rasmus Grønbech på Grønbech & Churchill, Bo Bech på Geist, Lisbeth og Bo Jacobsen på det nye Paustian og de tidligere Geranium/Paustian-drenge Rasmus Kliim og Jesper Kirketerp på Radio. Udenfor København (aka verdens navle) fik også Henne Kirkeby Kro en lillebror i form af Kroens Brasserie.


2.-pladsen: Torvehallerne åbnede
For dyrt og dårligt? Lige hvad vi manglede? Uanset hvad man måtte mene om Torvehallerne, så er blot det, at vi endelig har fået dem, værd at nævne. Efter i årevis at have gået og sukket over, at København ikke har det madmarked, som enhver storby med respekt for sig selv bør have, har vi endelig fået det - og så er det også galt.

Jovist, det første set-up bød på en lidt stor andel af non-food og dyre kager, men med tiden er der kommet flere lækre spisesteder til, og mon ikke også der, når denne råvaremæssigt trøstesløse periode er overstået, vi komme flere grøntboder? Det håber vi.


1.-pladsen: Restauratører trodser krisen
Efter en periode, hvor alle har holdt vejret og afventet, hvad der kom til at ske, er der ingen tvivl om, at krisen har bidt sig fast i Danmark, men det har ikke forhindret driftige sjæle i at starte det ene geniale restaurantkoncept op efter det andet. Og hvor der i årene lige efter finanskrisens indtog var en tendens til, at det især var sikre koncepter som burgerbarer, steak houses og sushirestauranter, der så dagens lys, så er kreativiteten høj og diversiteten glædeligt stor.

Fx Chai:wong og Cofocos take away China China, som begge var først på peranakan-bølgen, som vi kun har set begyndelsen på. Det ungarske køkken fik en repræsentant på Østerbro, Bock Bistro, det udogmatiske nordiske køkken fik to finanskrisevenlige udsalg med henholdsvis Manfreds & Vin og Radio, men de gode gamle bistrokøkkener lever også i bedste velgående, bl.a. hos Brdr. Price, på Gustavs Bistro og på Rasmus Oubæks Retour. To gourmetrestauranter til menneskepenge så dagens lys, nemlig den bornholmske Kadeau København og Rasmus Grønbechs Grønbech & Churchill, og i Illum gav Kokkeriet-folkene med Spisebaren deres bud på en moderne stormagasincafé/restaurant anno 2011. Blot for at nævne nogle af de mest omtalte.

Læs her, hvilke tendenser vi har placeret på 6.-10. pladsen.