Nysgerrigheden og lysten efter at høste og spise lokalt har nu også bredt sig til Midtsjælland, hvor Roskilde indenfor de seneste år har oplevet en gryende bevidsthed om oplandets produkter. Fjorden og dens omkringliggende marker nyder stor frugtbarhed, hvor grøntsager og frugt har gode betingelser for vækst og aroma, og rundt omkring i landskabet ligger der gårde beboet af lokale ildsjæle. Godset Svanholm i Skibby er et godt eksempel – gården har siden 1981 været et kernecenter for økologisk land- og brug, mens steder som Østergård frugtplantage udenfor Frederikssund og Herslev Bryghus tager sig af lækre drikkevarer som cider, most og øl.

Det voksende udvalg af lokale råvarer fik Karin Sloth til at drømme om en madfestival. Selv driver hun sammen med sin mand den økologiske gård Snoremark i Tågerup nord for Roskilde, og da hun en dag skulle ind til en af Roskildes restauranter med sin æblemjød, slog idéen ned i hende. ”Her talte jeg med en af vores gode kokke i Roskilde, og det gik op for mig, at mange af køkkencheferne og kokkene ikke kender de mange fødevareproducenter, der er i lokalområdet. Derfor gik jeg til VisitRoskilde og præsenterede ideen om en ny madfestival i Roskilde – og de greb heldigvis ideen med det samme”, siger Karin Sloth. Hun er selv ærkestolt af sit produkt, Snoremark Æblemjød, der i 2011 blev kåret som Danmarks bedste mjød.

I samarbejde med Visit Roskilde fik hun derfor stablet konceptet RO:KOST på benene, der bygger på et enkelt koncept: I hele uge 45 kan gæster nyde en 2 retters menu til 250kr inkl kaffe og lidt sødt på nogle af byens og områdets bedste restauranter, hvori der mindst skal indgå 3 lokale råvarer. De deltagende beværtninger er henholdsvis Restaurant Rådhuskælderen, Restaurant Vigen, Restaurant MUMM, Gusto Giusto, Restaurant Upstairs, Svogerslev Kro, Restaurant Herthadalen i Lejre, Restaurant Bryggergården, Comwell Roskilde og Pipers Hus beliggende i Roskildes grønne bypark. I starten af oktober blev der desuden holdt en Food Fair på Café Knarr i Roskilde, hvor lokale producenter præsenterede deres råvarer som inspiration for kokkene.

Det er første gang, at RO:KOST afholdes, og VisitRoskilde håber at begivenheden kan være med til at slå byen fast på landkortet som mad-destination for både lokale og tilrejsende. VisitRoskildes direktør, Jens Müller, udtaler: ”For mig har RO:KOST projektet to mål. Helt overordnet, at Roskilde i højere grad bliver kendt som en by fyldt med unikke og gode madoplevelser, men også at folk i og omkring Roskilde bliver opmærksomme på de mange kvalitetsråvarer, der bliver produceret og dyrket i den fantastiske natur, der findes i og omkring Roskilde. ”

Se mere på www.rokost.dk hvor restauranterne og deres respektive menuer også optræder.