Dem der tror, at Odense blot er en station mellem Jylland og Sjælland, er efterhånden håbløst bagefter, for i de sidste par år er der sket en regulær madrevolution i den fynske hovedstad, hvor både michelin guiden, udenlandske rejsemagasiner og vigtigst af alt, ambitiøse restauratører, pludselig har sat deres ben i købstaden med de knap 200.000 indbyggere.

Flere og flere står derfor af i Odense og lader toget køre videre, alt imens de tjekker byens spisesteder ud – og indtjekningen sker for manges overnattende gæsters vedkommende på det mondæne First Grand Hotel Odense, der siden 1897 har ligget i centrum og med sine høje lofter, svungne søjler og bløde møbler rimer på komfort, elegance og tryghed. Men det sidste år har hotellet også taget en ekstra opgave på sig, udover at tilbyde overnatning og mad for sine logerende: med oplevelseskonceptet Grand Unplugged, hvor Grand inviterer store musiknavne til at udføre intimkoncerter i de gamle lokaler, har hotellet også kastet sig ud i et projekt, der skal styrke fællesskabet og samarbejdet på tværs i hotel-og restaurationbranchen.

Det handler om destinationen

Og det er en nødvendighed i disse tider, fortæller food and beverage-manager Casper Madsen:”Der er ingen tvivl om at Fyn og Odense skal udnytte mulighederne for at blive Danmarks møde- og konference-ø: her er smukt, byerne er hyggelige og spisestederne forbløffende mange, og midt i det hele har vi det lokale, fynske køkken, der boomer og trækker på masser af lokale råvarer. Og vi har rigtig stor søgning, men det nytter ikke noget, at vi får så store konferencer til Fyn, at vi ikke har sengepladser nok. Derfor er vi rigtig gode til at ringe rundt til hinanden og koordinere, så flere hoteller får noget ud af den positive udvikling. Det handler om Fyn og Odense som destination frem for den indbyrdes konkurrence”, siger Casper.  

Casper Madsens udtalelse vidner om et skift i bevidsthed på den fynske hotel- og restaurantscene, der går hånd i hånd med det øgede fokus på øens tilbud indenfor oplevelsesøkonomien. En fornemmelse af, at så mange som muligt skal have lov til at få del i den interesse, der lige nu er for især Odenses madscene. Casper var godt klar over, at flere og flere øjne hvilede på byen, og nu gjaldt det om at udnytte udviklingen til fulde:

”Vi fik den her idé med Grand Unplugged, der ikke kun skulle bæres af et musikalsk blikfang, men også et gastronomisk. Vores egen restaurant Brasserie Grand er rigtig populær hos vores gæster, men hvorfor ikke blive inspireret af alle de dygtige kokke, der også er derude i byen, og som vi beundrer for at gøre et fantastisk stykke arbejde her i Odense? Så vi satte os ned og lavede en kalender et år frem i tiden, og kontaktede så både musikere og restauranter. Vi lavede en kontrakt, hvor der stod, at restauratørerne havde mulighed for også at trække på vores eget kokke- og tjenerteam, hvis de havde brug for det”, fortæller Casper.

Outlandish, Ida Corr og Joey Moe med mad til

Den første koncert under Grand Unplugged-hatten blev afholdt den 4 februar i år, og på plakaten stod Outlandish som det musiske indslag, samt ingen ringere end Per Hallundbæk bag gryderne. Per kom til Odense fra legendariske Falsled Kro og skabte en menu der i dén grad svingede sammen med maden. Bagefter var der afterparty for gæsterne med dj og cocktails i hotellets bar.

Casper glæder sig til de næste koncerter, hvoraf den næste løber ad stablen den 25 marts, hvor sangerinden Ida Korr afholder intimkoncert på hotellet, alt imens maden laves af den japanske fusionsrestaurant Goma. Der er planlagt koncerter helt frem til den 11 november med navne som Eran DD, Søs Fenger, Joey Moe og Xander. De bliver ledsaget gastronomisk af de odenseanske restauranter Mmoks, Thomas Pasfall, men begivenhederne handler ikke kun om god mad og lækker musik for Grand Hotel Odense:

”På det personlige plan giver samspillet med de øvrige kokke i Odense et stort boost for vores køkkenstab. Som sagt er vi ved at gå ind i en ny tid, hvor samarbejde både er sjovere og bare mere givtigt, også på bundlinjen: vi vil jo alle sammen gerne have masser af gæster, og jeg tror også, at vores fælles lyst til at give folk gode oplevelser hænger sammen med alle de andre spændende tilbud, som Odense giver sine indbyggere: vi har vores blomsterfestival, vores sommerrevy og Tinderbox-festivalen sidste år, hvor omkring 37000 mennesker deltog.

Opbyggelsen af en gå-i-byen-kultur

Casper er dog også realistisk omkring gæstegrundlaget i Odense: det kan godt være, at byen har landets største antal restauranter per indbygger, men er der egentlig gæstegrundlag, især for alle de nye steder, der åbner hvert år?

”Vi har brug for at skabe en gå-i-byen-kultur, som der findes i for eksempel Aalborg, Aarhus og København. Det ville gøre gæsteflowet større, også i hverdagene. Jeg kan godt frygte, at alle de gode ting, der sker lige nu indenfor oplevelsesøkonomien, måske opstår et par år for tidligt? For det ville være synd. Politisk set bliver der bakket rigtigt godt op om Odenses forretningsliv, og der er masser af gode takter. Her på hotellet rider vi stadigvæk højt på den gode stemning fra vores første Unplugged-koncert, hvor vi også lærte helt nye ting om hvordan man får mad og musik til at gå op i en højere enhed ”, slutter Casper.