De fleste kender scenariet: man har haft en fantastisk aften på en dyr gourmetrestaurant - og sidder så tilbage og ved ikke rigtig, om man også har lyst til at lægge de 10-20% i drikkepenge, som ellers er reglen de fleste steder i udlandet. Man undlader, rejser sig, og smutter hjemad. Måske med samvittigheden gnavende en smule. Skulle man alligevel have givet noget?

Sammy Shafi, Indehaver af gourmetrestauranten Kokkeriet, er ikke i tvivl om svaret på det spørgsmål:

“Nej, ikke hos os, i hvert fald. Så foretrækker vi faktisk, at gæsten slet ikke giver drikkepenge, fremfor at lægge et meget lille beløb. Hvis man har spist for flere tusinde kroner og så lægger en 20’er, jamen så kan det godt virke lidt mærkeligt. Så hellere spare sig selv den mønt og istedet give os en anden slags tilkendegivelse, for eksempel et par rosende ord, eller endnu bedre, en positiv kommentar inde på nettet eller i vores mailbox. Det batter virkelig, og feedbacken bliver flittigt sendt rundt til alle. Jeg ved godt at nogle gæster kan blive lidt forlegne over hvorvidt de skal give drikkepenge eller ej, og frygter, at restauranterne bliver sure, hvis de rejser sig uden at have lagt penge. Men det er altså slet ikke tilfældet, i hvert fald ikke hos os. ”

I Danmark er drikkepenge et omstridt emne og mange tror de er en integreret del af regningen på hoteller, restauranter, barer, cafeer osv. Derfor er der også mange danskere der ikke giver drikkepenge. Drikkepenge er imidlertid ikke inkluderet i priserne i Danmark, hverken ved lov eller lovbestemt mindsteløn. Men mange restauranter ved godt, at priserne ved at gå ud og spise sig en god middag herhjemme er relativt høje, og forventer derfor ikke skyhøje drikkepenge.

 

Sammy uddyber: “Når jeg sidder og laver regnskab, så er drikkepengene slet ikke et beløb som jeg aktivt kalkulerer med, især, fordi pengene jo går direkte til mine ansatte, og ikke til mig. Det er vigtigt at pointere at vi på Kokkeriet slet ikke har en forudindtaget forventning om, at folk lægger drikkepenge. Vi ved godt, at det i forvejen er dyrt og gå ud og spise gourmet, og at mange sparrer op til at give sig selv den oplevelse. Folk kan jo godt have lyst til at lægge drikkepenge, men måske har de bare ikke råd, og det er helt i orden. Vi er taknemmelige overfor hver en gæst, men det er klart, at drikkepengene udgør et ekstra skulderklap, som vi glæder os over i fællesskab.”

Dét med fordelingen af drikkepengene er interessant - noget tyder nemlig på, at mange restauranter vælger at udbetale drikkepengene på demokratisk vis. Restaurant chef Michel Santos Milleri fra restaurant Era Ora forklarer, hvordan man gør på restauranten på Christianshavn, samt på søsterrestauranten L’Altro:

“Hos os har vi på begge restauranter altid delt drikkepengene ligeligt mellem hele staben, det vil sige både køkkenet og tjenerne. Alle får lige meget, for hver enkelt af vores medarbejdere er en uvurderlig nøgleperson. Hver måned laver vores regnskabsmand en opgørelse over de tjente drikkepenge fra de foregående uger, og så deles de i 2 bunker. Den ene bunke får tjenerne, den anden får køkkenet, som så hver især deler pengene ligeligt i hvert team. Opvaskeren hører med i køkkenet, og rengøringsdamen tælles blandt tjenerne, og de får ligeså mange penge som de øvrige. Det synes vi er en både retfærdig og sympatisk måde at fordele drikkepengene på, og det er altid blevet gjort sådan hos os.”

Samy Shafi bekræfter det samme scenarie: ”Vi deler drikkepengene ligeligt mellem alle i teamet - eleven får det samme beløb som chefkokken, det synes vi er mest fair. Jeg er en gammel rotte i faget og ved bare, at vi ikke kan undvære nogen. Hvis en restaurant skal løbe optimalt rundt og have et ordentligt arbejdsklima, så bør man indse, at alle vitterligt bidrager ligeligt til gæstens oplevelse. Vi løfter i flok.”

Men drikkepenge er også andet og mere end blot penge - de giver også restauranten et vigtigt vink om, hvordan kemien har været på restauranten den pågældende aften, og er derfor et vigtigt socialt redskab:

“Jeg bruger helt klart flowet af drikkepenge til at aflæse, hvordan både gæsterne og mine teams har haft det. Som regel er der ikke de store udsving på beløbene, men af og til kan der være afvigelser, og det får mig til at se på, om tjenerkonstellationen måske skulle gøre anderledes, eller om kemien mellem de ansatte bør forbedres”, tilføjer siger Sammy Shafi.

Både Michel og Sammy har oplevet, at der siden finanskrisen er sket en stigning i folk, der giver drikkepenge - også danskere. Det har selvfølgelig noget af gøre med den generelle økonomiske situation, samt det faktum, at flere og flere rejser ud og vænner sig til at lægge penge sammen med regningen. Men fra begge lejre lyder altså det samme budskab: læg drikkepenge, hvis du har lyst - og husk, at ros og konstruktiv kritik også er en rigtig god måde at vise sin værdsættelse på.