”Man har jo et billede af vores nordiske folk som værende milde skandinaver, men milde, det vil jeg ikke kalde danskere. Sammenlignet med både nordmænd og svenskere fylder i meget mere, i er mere højrystede og stolte, I siger hvad I mener og kræver mere opmærksomhed. Det mener jeg også positivt: det er som restauratør en glæde at servere for folk, der skaber en stemning, og kan give igen.” Ordene kommer fra Igi Vidal, der driver michelinrestauranten Bloom in the Park i hjertet af Malmø. Inden interviewet fangede Spiseliv ham i København, hvor han var på indkøb, og nærheden mellem den danske hovedstad og Malmø blev understreget af hans kommentar:” ring om en lille times tid, så er jeg tilbage på kontoret i Bloom og får mig en kop kaffe”.


At Malmø vitterligt kun ligger 20 kilometer fra downtown København er begge byers velsignelse: mens malmøske kokke og tjenere kan tage på inspirationstur til den danske hovedstad, har danskerne i årtier brugt Malmø som stedet at tage hen på udflugt. Efter Øresundsbroen åbnede i 2001 betød det et regulært flytteboom af danskere, som lod de lavere Malmø-priser råde i deres valg af bolig, og med michelin-guidens friske fokus på Malmø har dansken for alvor fået øje på Malmø som en potentiel food city.
 

Danskere på udflugt i Malmø

Ovre på den anden side af sundet har restauratørerne i lang tid taget imod danske kunder med kyshånd, men er også meget bevidste om den særlige rolle, som Malmø spiller for de danske gæster: ”Det ville være naivt af os at tro, at vi kan matche det gastronomiske niveau i København”, fortæller Igi, der selv er fra storbyen London og i flere år drev en fine dining restaurant i den britiske hovedstad, inden han flyttede til Sverige. ”Vi ved godt, at Malmø ikke kan være med i den liga, skønt vi selv er kommet på Michelinguidens landkort, og år for år højner niveauet. Bloom In The Park hører til i toppen herovre, men det er ikke lige der, hvor vi skal imponere danskerne. Det skal vi i stedet på forholdet mellem pris og kvalitet. Man får virkelig god og meget mad for pengene i Malmø, sammenlignet med København, for lad os indrømme det, hovedparten af vores danske gæster kommer fra storbyen, og bliver positivt overraskede, når de ser regningen på en malmøsk restaurant”, forklarer Igi Vidal, og fortsætter:

"Her i Malmø kan en dansker overnatte på et godt hotel og spise lækker mad til en samlet pris på maks 3000kr, alt efter standard, selvfølgelig. Noget sådant ville være umuligt i København. En Malmø-tur er for en dansker som en slags udflugt, hvor de shopper, hygger og så forkæler sig selv med en god middag bagefter. Malmø udgør derfor et slags overraskelseselement, hvor en dansker lige får det ekstra for sine penge. Den danske krone er stadigvæk stærkere end den svenske. Det er også derfor, jeg faktisk foretrækker danske kunder: Danskere har en bedre økonomi at gøre godt med, når de går ud. Danskerne vil more sig, og holder sig ikke tilbage. Det er altid sjovere at have gæster, som godt kan slå ud med armene og har muligheden for at gå rigtig i dybden med både maden og drikkevarerne på kortet”, afslører Igi, og tilføjer at forskellen igen også hænger sammen med en storby-attitude, som han også genkender hos sine svenske kunder fra Stockholm.
 

 

 

En god cocktail inden maden

Hampus Ponné, der i de sidste 5 år har drevet den fransk-inspirerede bistro-restaurant Gamla Brogatan i Malmø, er enig. Før Gamla Brogatan arbejdede hans dels på Mash og på Hotel Skt. Petri i København, og kender godt til forskellen på københavnske og malmøske gæster: ”danskerne er mere krævende gæster, og de udfordrer os helt klart, både på maden og drikkevarerne. Det er med til at holde os skarpe. Og så har de lidt andre vaner end de sædvanlige, lokale gæster herfra selve byen: mange danskere kan godt lide sig at få en cocktail inden maden, hvor svenskerne mere sværger til den gammeldags avec sammen med kaffen. Dén har danskerne glemt lidt til fordel for cocktailen, men heldigvis er flere af os begyndt at kunne servere en drink før maden, og cocktailtrenden er også på vej til Malmø,” forklarer han.

Et vigtigt kundesegment for Malmø

For både Igi Vidal og Hampus Ponné udgør danskerne en vigtig procentdel af deres restauranters belægningsprocent. For Igi er der cirka 50% danskere i hans restaurant, så disse kunder er essentielle for hans forretning. Og Hampus er glad for, at Malmø igennem de sidste 10 år har undergået en markant gastronomisk udvikling, så byen har noget reelt at tilbyde de især københavnske gæster, som er godt vant. ”Restauratørerne her i Malmø er meget bevidste om de danske kunders betydning for deres forretning. Og vi er som broderfolk så heldige, at vi har vidt forskellige helligdage. Så på dage, hvor vi ellers ville være halvtomme, kan der komme et flot rykind af danskere, der er ude på tur og rigtig skal hygge sig, fordi de har fri”, fortæller Hampus.


Den danske presse har også fået øjnene op for Malmø, og Igi synes generelt, at de danske madskribenter og bloggere er et skridt foran de svenske: ”Jeg kan mærke, at jeres anmeldere og journalister har en meget større klangbund. I er vant til at håndtere forskellige køkkener og kompleks gastronomi, og mange af jer ved faktisk, hvad I beskæftiger sig med. Madskriveriet her i selve Malmø er først nu i sin vorden. Det mærker jeg på mange af de anmeldere, der kommer og spiser hos mig. Men jeg er lykkelig for den udvikling, som Malmø er ved at undergå, og det er en ære at være med til at løfte niveauet, for alle. Både svenskere og danskere”, slutter Igi Vidal.