Med hjemmebanefordele og en generel forkærlighed for street food var oddsene på Paul Cunningham sat højt, da bettingbureauet Ladbrokes sidste uge skulle bedømme chancerne for de forskellige deltagere ved DM i hotdog. Med odds 2.20 kom han ind lige efter storfavoritten Wassim Hallal, som løb med guldet sidste år.

Slagregn gav fordele

Alligevel kommer det bag på Paul Cunningham, at det rent faktisk lykkedes ham at score titlen for årets bedste gourmethotdog ved DM i hotdog i mandags. Det gjorde han med en hotdog med titlen Tokyo Blade Runner.

"Jeg er meget overrasket, men vi var også meget heldige. Jeg tror vi vandt, fordi det haglede ned. Det gav den der blade runner stemning af et mørkt og gråt Tokyo med blinkende neonskilte og silende regn. Det gjorde, at vi kunne vinde på smagen, for vores hotdog var langt fra den flotteste, men den var fuld af smag. Der er ingen grund til at lave et kunstværk, når det øser ned."

Heston Blumenthals ultimative burgerbolle

Paul Cunningham har sammen med sit personale på The Paul arbejdet intenst på at udvikle den ultimativt smagende hotdog hele måneden op til DM. For nylig har Cunningham været på inspirationsrejse til Japan, og derfor var han ikke i tvivl om, at det var det japanske køkken, som skulle danne smagsmæssigt bagtæppe for hans variation af danskernes favoritret i gadeplan.

Hans hotdog bestod af en burgerbolle lavet efter den engelske stjernekok Heston Blumenthals forslag til den ultimative burgerbolle men tilsat japanske ingredienser. Pølsen var lavet efter en gammel grundopskrift af vores egen Søren Gericke med kalv, flæsk og fedtkogt and. Også her var der røget et skud miso, hoisinsauce, teriyaki, ingefær og chili i for at sikre intensiteten og de asiatiske smagsreferencer.

Ovenpå fandt man syltet agurk og babydaikon, tre forskellige dressinger og knuste wasabiærter.

Læs også:

Bettingbureau tror på jysk sejr ved DM i hotdog

Hemmelighedskræmmeri før DM i hotdog

Ingen skovsyre, tak

Den asiatiske linie var også valgt, fordi Paul Cunningham efter eget udsagn er en kende træt af det noget enøjede fokus på dansk mad og lokale råvarer. Det viste sig at være en fordel i konkurrencen, hvor mange af deltagerne ellers valgte at gå den nordiske vej.

"Da vi gik i gang talte vi da om at komme ramsløg i pølsen og alle mulige ting, men jeg forbinder nu engang en hotdog med street food, og så var det mere passende at give den et asiatisk twist. 9 ud af 10 af de andre hotdogs i konkurrencen havde skovsyre på og de fleste var lavet i brioche. Jeg ville lave noget, der var lidt anderledes og hvor der var fuld knald på smagen."

Hotdogen kommer måske i handelen

Efter konkurrencen har Paul Cunningham fået henvendelser fra flere af de store leverandører til hotdogindustrien, som ønsker at lave et samarbejde om at få vinderhotdog'en til salg i landets gader og stræder. Det er stadig kun på idéplan og står og falder på, om det vil være muligt at få den indviklede pølse produceret. "Normalt bruger man jo ører og tæer og alt muligt i pølser, det er der ikke i min opskrift. Men jeg håber da, det kan lade sig gøre," forklarer Cunningham.

Også Andersen Bakery, som står bag Nimbs gourmethotdogbod ved Københavns Hovedbanegård, vil gerne sende vinderhotdog'en ud i handelen. Lykkes det at få produceret pølsen, vil det sandsynligvis være muligt at komme forbi efter en Tokyo Blade Runner allerede fra om et par uger.