”Vil du ha' friske jordbær i din pandekage, eller hvad med lidt chokoladesauce og hasselnødder, darling?”, Lyder det på klingende britisk inde fra den lille, mintgrønne foodtruck, der står som en slags milepæl lige indenfor i madhallen, inden duftende, farverne og menneskemylderet for alvor går amok. Den udenlandske turist ser et øjeblik perplekst på pigen med de rappe pandekagevendinger – hun øser både dej, vender de florlette kager og folder dem omkring henholdsvis jordbærfyld og den salte version med cheddar ost og skinke. Så peger han blot på den tallerken med jordbær, der pædagogisk er sat frem på truckens foderbræt, og viser food truckens valgmuligheder, mundlam og vel lidt overvældet af det hele.

For maduniverset Copenhagen Street Food, der siden april 2014 har haft til huse på Papirøen i Københavns havn, er efterhånden vokset til et efter danske standarter imponerende skue, hvor rækkevis af stader i en skønsom potpurri af kolonihusæstetik, campingvognsstemning og rå gadekøkkenstil er skudt op på 2000 kvadratmeter. Og man går altid i tørvejr: universet ligger nemlig indenfor i de samme grå lagerbygninger på Holmen, der indtil 2012 husede Den Danske Presses papirlager – deraf navnet. Samme år udløb deres lejelicens, og øen blev nu omdannet til et urbant eksperiment, hvor Københavns Kommune inviterede iværksættere og kreative til at sætte deres præg på omgivelserne; således var modeskaber Henrik Vibskov hurtig til at åbne caféen Den Plettede Gris, mens Eksperimentariet, der ellers ligger i Hellerup, har lejet sig ind i den ene halvdel af de grå lagerhaller, mens faciliteterne i Tuborg Havn renoveres.

I april 2014 kom de første 6 food trucks så til, og i dag er der blevet plads til 27 af slagsen, med fuldt hus på alle måder: alle stadepladser er nu optaget, og maden, der kan opleves, spænder fra det ærketraditionelle smørrebrød, højtbelagt til 40 kroner per styks, over britiske pandekager, mexicanske tacos, japanske grill sticks, Marrokansk cous cous og kinesiske nudler fra Wuhan. Og gæsterne vælter ind: i alene 2014 fik lagerhallen besøg af en halv million sultne gæster, der kunne vugge i gåsegang langs de 3 'hovedgader' ved navn Græsgangen, Halmvejen og Tyregangen indenfor og både få tilfredsstillet øjet og maven, mens maden blev spist enten udenfor ved de opsatte bænke eller i de dybe loungemøbler, eller indenfor, hvor lagerhallens centrale midte indeholder forskellige spisesektioner – én bag vinduer og glas sat op i finurlige rammer som et indendørs drivhus, og én nær et åbent ildsted, der står som en kunstnerisk monolit i mursten i hallens ene ende.

Copenhagen Street Food blev født som et initiativ, der både skulle give gæsterne en god og mættende spiseoplevelse for en billig penge – alle retterne på markedet koster mellem 20-100 kr - samt indeholde et kulturelt aspekt, hvor kunderne fik lært og smagt på noget nyt; derfor var den kreative spændvidde og variation hos dem, der ansøgte om stadeplads, yderst vigtig. Men selve gademadens genkomst i det gastronomiske landskab blev egentlig ikke skabt ud af idealisme, men af et reelt behov: i finanskrisens kølvand kom især de dyre restauranter i store problemer, og pludselig så man, hvordan stjernekokke i USA valgte at starte forfra igen ved at gøre tingene mindre og mere overskuelige. Hverken banker eller privatpersoner turde investere i noget stort, og det banede vejen for food truck-projekterne, der hurtigt blev enormt populært i Amerika. Dan Husted står bag Copenhagen Street Food med 2 andre partnere, og har fortalt om, hvordan hans amerikanske kone introducerede ham til gademadskulturen over there, og gav ham inspirationen til Copenhagen Street Food. Og idéen var fra starten af, at maden skulle have en vis kvalitet, så street food kunne være fast food uden de negative konnotationer. Derfor er en stor del af maden, der serveres, økologisk, og hele processen har fokus på bæredygtighed, hvor for eksempel skraldet sorteres og så vidt muligt genbruges.

At Copenhagen Street Food vitterligt er et særligt univers med anderledes værdier ses også udfra det faktum, at stedet har udviklet sin egen valuta, den såkaldte CowCash, der har en værdi af 25kr – 'Cow' inspireret af det faktum, at dele af overskuddet på markedet går til bevarelsen af Rød Dansk Malkerace, som ildsjæl Niels Stokholm på den biodynamiske bondegård Thorshøjgaard i Nordsjælland avler. Og stedet lader til at være kommet rigtig godt fra start – sommersæsonen 2015 er den første med fulde stande, og stemningen er høj og den duftende mad yderst lækker. Da Spiseliv lagde vejen forbi var boden Brass i centrum af hallen særligt populær, hvor vakse piger fylder madpandekager med alskens lækkert fyld, samt den sydkoreanske madbod Bulky, der laver duftende barbeque fra det asiatiske land. Og så var vi altså også vilde med de gode, britiske pandekager med jordbær og flødeskum og et skvæt chokoladesauce, der flød i en lind strøm fra den mintgrønne vogn. Maden kan nydes udenfor, hvor et liveband også spiller op om aftenen henover sommeren – og havnebusserne, der lægger til lige ved kajen, bidrager til den marine atmosfære, med folk der kommer og går indtil klokken 22, hvor staderne pakker sammen.